Va rugam asteptati!

Infografic: Cei mai importanti factori SEO în 2015. Cum urci cat mai sus in cautarile Google.

SEO e complicat. Desi lucrurile s-au mai schimbat in ultimii ani si focusul s-a mutat de pe aspectele tehnice pe cele umane (cat de interesant si relevant gasim continutul), adevarul este ca sunt in jur de 200 de factori ce influenteaza rezultatele de cautare si deci, pozitia noastra in ele.


INFOGRAFIC: Viitorul SEO. Cum urci mai sus in cautarile Google

Daca mai vrei o dovada pentru cat de complexa este optimizarea pentru motoarele de cautare, acum cateva saptamani Google anunta ca angajeaza un expert SEO care sa ii ajute sa… isi ambunatateasca pozitia in rezultatele de cautare pentru anumite produse. Stai, ce?! 

Chiar asa. Una din cerintele postului este sa „tina pasul cu SEO, cu trendurile si schimbarile din industria motoarelor de cautare si a marketing-ului online si sa raporteze eventuale schimbari”. Si cand te gandeai ca Google era cea care seta agenda…

Cei de la Google mereu au fost destul de secretosi in ceea ce priveste importanta factorilor care influenteaza rezultatele cautarilor si de cand au introdus inteligenta artificiala in dezvoltarea algoritmilor, lucrurile au devenit si mai complexe.

Cu toate acestea, exista foarte multi experti SEO la nivel mondial care prin teste si experienta proprie pot aproxima importanta diversilor factori. De exemplu, un mod in care se testeaza importanta unui anumit factor este sa creezi un website cu nume care sa nu mai existe si nici sa nu aiba rezultate in cadrul motoarelor de cautare, iar pe acest website sa creezi 2 pagini identice. Apoi, in cadrul uneia din ele sa modifici un factor (de exemplu, pozitia cuvantului cheie in cadrul paginii). 

Sa spunem ca intr-o pagina introducem cuvantul „smerodativ” in primul paragraf al paginii iar in cealalta in ultimul. Apoi facem o cautare in Google si vedem care pagina apare prima (hint, cea in care am pus cuvantul cheie in primul paragraf) si voila! Ne-am dat seama ca e mai important sa introducem cuvantul cheie in primul paragraf al paginii. Bineinteles acesta este un exemplu foarte simplist, dar metodologia de testare a diferitilor factori si ipoteze este similara si putem sa ne dam seama ce trebuie sa facem pentru a ne imbunatati rezultatele.

Acelasi lucru l-au facut si cei de la Moz.com, una din cele mai de renume companii din domeniul optimizarii pentru motoarele de cautare si marketing-ul online. La fiecare 2 ani, impreuna cu alti jucatori din domeniul SEO, acestia fac o analiza a pietei si a starii de fapt pentru a vedea cum s-au modificat lucrurile si care sunt cei mai importanti factori care influenteaza rezultatele in motoarele de cautare.

Astazi vreau sa-ti prezinta rezultatele studiului facut de ei impreuna cu cei de la SimilarWeb, DomainTools si Ahrefs, studiu ce arata care sunt factori mai importanti influenteaza rezultatele in motoarele de cautare, in 2015. Ca si metodologie, ei s-au bazat, pe deoparte, pe analize statistice si teste facute de ei (pe principiul exemplului de mai sus, dar mult mai complexe) si pe interviuri cu cei mai renumiti experti in materie de SEO.

Fiecare dintre cei 9 factori se refera la mai multe caracteristici care sunt oarecum grupate si au legatura intre ele. Fiecare factor este notat cu un numar de la 1 la 10 (mai jos, intre paranteze) in functie de importanta, 10 fiind maximum.

Sa intram in analiza, deci! In 2015, cei mai importanti factori care influenteaza rezultatele in motoarele de cautare sunt:

1. Caracteristici ale link-urilor la nivelul domeniului. (8.22/10)

Numarul de site-uri care trimit catre domeniu, nivelul de incredere al acestora, PageRank-ul la nivelul domeniului, etc.

Ce trebuie sa stii:
 Numarul de link-uri si site-uri care fac trimitere catre domeniul tau a ramas la fel de important, dar acum este la fel de important si nivelul de incredere pe care il au aceste site-uri si care sunt cuvintele cheie pentru care apar in rezultatele de cautare.


Daca la un moment dat era de ajuns sa obtii un numar cat mai mare de site-uri care trimit catre domeniul tau, acum trebuie sa ai foarte mare grija si de calitatea lor, pentru ca risti sa fii penalizat.

2. Caracteristici ale link-urilor la nivelul paginii. (8.19/10)

PageRank, cantitatea link-urilor care trimit catre domeniul de baza, increderea site-ului, numarul de link-uri care trimit catre pagina, distributia textului ancora, calitatea/nivelul de spam al surselor care trimit link catre site, etc.

Ce trebuie sa stii: Similar cu punctul de mai sus doar ca la nivel de articol/pagina. Este extrem de important sa avem cat mai multe site-uri care trimit catre articolul nostru, dar la fel de important este ca acestea sa fie relevante pentru continutul paginii noastre.

Google analizeaza site-urile care fac trimitere spre pagina noastra si tine cont de nivelul de incredere al acestora si de continutul lor in general. Sunt multe criterii legate de caracteristicile pe care trebuie sa le aiba site-urile care fac trimitere catre pagina noastra, unul din cele mai importante fiind relevanta si legatura lor cu domeniul nostru. 
Google analizeaza chiar si textul ancora (textul pe care putem da click si care ne duce catre un link) pentru a-si da seama daca este vorba de link-uri spam sau nu.

3. Cuvinte cheie la nivel de pagina si caracteristici ale continutului. (7.87/10)


Relevanta continutului, optimizarea cuvintelor cheie la nivelul paginii, calitatea/dimensiunea/ relevanta continutului, axarea continutului pe o anumita tema si folosirea semanticii similare, etc.

Ce trebuie sa stii:
 Cuvintele cheie au devenit din ce in ce mai importante de cand Google si-a dat seama ca numarul de link-uri care face trimitere la o pagina nu e neaparat cel mai bun indicator legat de calitatea acelei pagini. 


Daca la un moment dat optimizarea cuvintelor cheie insemna pur si simplu sa folosesti acel cuvant cat de des puteai, daca „expertul” tau SEO inca iti spune ca densitatea cuvantului cheie in articol trebuie sa fie de 2%, ei bine este cu cativa ani in urma cu evolutia SEO.

In ziua de astazi Google foloseste un algoritm mult mai complex pentru a-si da seama de continutul unei pagini si de calitatea acesteia. Tine cont nu doar de cat de des folosesti un cuvant cheie, ci incearca sa-si dea seama de tema generala a articolului si analizeaza daca ai folosit sinonime ale cuvantului cheie principal. Pur si simplu repetarea orbeasca a acestuia te poate duce la o penalizare a paginii.

Incearca sa scrii cat mai natural, pentru utilizator. Google isi va da seama despre ce e articolul si daca utilizatorului ii place va aparea mai sus in rezultatele de cautare.

Ca si o regula simpla, incearca sa introduci cuvantul cheie o data in primul paragraf, o data in ultimul si in functie de cat de lung e articolul de cateva ori la mijloc. In rest, foloseste si sinonime si alte cuvinte care au legatura contextuala cu cel pe care te axezi.

4. Caracteristici ale paginilor ce nu au legatura cu cuvintele cheie. (6.57/10)

Marimea continutului, lizibilitatea, setarile Open Graph, unicitatea, timpul de incarcare, structurarea datelor, https, etc.

Ce trebuie sa stii:
 Cum spuneam si mai sus, e din ce in ce mai important feedback-ul cititorilor si al utilizatorilor legat de pagina ta. Aici este vorba despre aspecte tehnice de care trebuie sa tii cont atunci cand iti creeze website-ul. Degeaba ai cel mai grozav continut, daca timpul de incarcare este mai mare de 5 secunde, majoritatea oamenilor vor parasi website-ul chiar inainte sa-l vada. Foloseste de asemenea heading-uri de dimensiuni diferite, liste, imagini pentru a face textul cat mai usor de citit.


Un alt aspect tot mai important o au certificatele SSL (adica site-ul sa fie sigur, daca apare https la inceputul link-ului) si toate tendintele arata ca Google va acorda o importanta din ce in ce mai mare acestor aspecte.


5. Angajamentul si datele despre trafic si cautari. (6.55/10)

Date despre interactiunea utilizatorilor cu rezultatele din cautari, seria de click-uri a utilizatorului, traficul de vizitatori si semnalele de folosire, cantitatea/diversitatea/rata de click a cautarilor atat la nivel de domeniu cat si pagina, etc.

Ce trebuie sa stii: Una din noile intrari in acest top si care ma astept sa devina chiar si mai importanta pe viitor se refera la interactiunea oamenilor cu rezultatele din pagina de cautare. Asta inseamna ca din rezultatele care apar pe prima pagina, cele care vor primi mai multe click-uri (deci sunt mai interesante si relevante pentru cititori) vor urca si mai sus in rezultate, pentru ca Google intelege ca acesta este lucrul pe care oamenii il cauta.

Dincolo de rata de click de pe pagina cu rezultatele de cautare (SERP), Google urmareste timpul pe care utilizatorul il petrece pe site-ul tau, unde merge mai departe de acolo si incearca sa isi dea seama daca a gasit ceea ce cauta. Cu alte cuvinte, degeaba omul intra pe site daca in cateva secunde a si iesit. Asta inseamna ca nu a gasit ceea ce cauta iar Google va actiona corespunzator.

Pentru a beneficia de acest aspect e important sa optimizezi mai multe elemente cum ar fi:

  • Titlul sa fie interesant si sa starneasca interesul cititorului;
  • Descrierea sa fie relevanta si sa contina cuvantul cheie (Google il arata cu bold);
  • URL-ul sa fie relevant;

Mai multe detalii aici.

6. Caracteristici ale brandului la nivel de domeniu. (5.88/10)


Folosirea offline a numelui domeniului/brandului, mentiuni ale brandului/domeniului in presa si publicatii, asocierea entitatii, etc.

Ce trebuie sa stii: Una dintre evolutiile mai recente ale SEO si de care vor putea beneficia companiile pregatite il reprezinta faptul ca Google tine tot mai mult cont de cautarile branduite. Asta inseamna ca daca oamenii cauta constant „pantofi de alergat Mike”, Google va asocia cuvantul cheie „pantofi de alergat” cu brandul „Mike” pentru ca isi da seama ca asta ii intereseaza pe oameni. Si daca cineva cauta doar „pantofi de alergat” sunt toate sansele ca pagina brandului „Mike” sa fie printre primele rezultate datorita asocierii.

Aceasta are implicatii importante pentru marketing, deoarece brandurile incep sa aiba o importanta din ce in ce mai mare pentru SEO, deci trebuie sa fim tot mai atenti la construirea unui brand puternic. Sunt curios cum vor reactiona companiile la aceasta modificare si daca vom vedea mai putine pagini gen pantofidealergat.ro

7. Folosirea cuvintelor cheie la nivelul domeniului (4.97/10)

Potrivirea perfecta a cuvintelor cheie cu domeniul, potrivire partiala a cuvintelor cheie cu domeniul, etc.

Ce trebuie sa stii:
 Dincolo de cuvintele cheie la nivelul paginii, e important si ca restul site-ului sa fie axat pe aceleasi cuvinte cheie sau cuvinte cheie similare. De exemplu, daca in general site-ul tau este despre pantofi de alergat, dar apoi scrii un articol despre vin, poti fi sigur ca acesta nu va aparea mai sus in rezultatele de cautare decat unul la fel de bun scris


E nevoie sa ai o strategie coerenta legat de eforturile SEO si sa alegi pe ce cuvinte cheie sa te axezi si in jurul carora sa-ti concentrezi eforturile.

8. Caracteristici la nivelul domeniului ce nu au legatura cu cuvintele cheie (4.09/10)

Lungimea numelui domeniului, extensia domeniului, certificate SSL etc.

Ce trebuie sa stii:
 Acestea sunt aspecte ale website-ului tau ce nu tin neaparat de continut ci mai mult de aspecte tehnice. De exemplu, cu cat domeniul tau este mai scurt, cu atat e mai mult pentru SEO.


De asemenea, e oarecum logic ca un site ce are terminatia domeniului .ro sa apara mai sus in rezultate atunci cand cauti ceva legat de Romania, ca de exemplu „servicii de turism Romania” decat unul care are terminatia .com. Tine cont de aceste aspecte atunci cand alegi numele afacerii si/sau al domeniului.

9. Metrice sociale la nivelul paginii (3.98/10)

Cantitatea/calitatea link-urilor distribuite pe Facebook, Twitter, Google+ etc.

Ce trebuie sa stii: Desi nu recunoaste in mod oficial influenta distribuirii in Social Media asupra rezultatelor in motoarele de cautare, la o privire mai atenta vedem ca majoritatea rezultatelor de pe prima pagina au si un numar rezonabil de distribuiri in Social Media. 


Desi nu la fel de importante ca si link-urile de pe alte website-uri, cele din Social Media conteaza si ar fi bine sa ai o prezenta puternica si acolo, mai ales ca poate fi o alta sursa de trafic.

Ce trebuie sa intelegem din toate astea?

Anumite aspecte sunt destul de tehnice, asa ca voi incerca sa traduc ce inseamna acesti factori pentru noi ca si antreprenori sau specialisti in marketing:

1. Nu conteaza doar cantitatea site-urilor care trimit spre pagina ta, ci si calitatea acestora.

Fii foarte atent atunci cand alegi pe cineva cu care sa lucrezi pe partea de SEO si care iti promite rezultate incredibile intr-un timp foarte scurt, cel mai probabil se bazeaza pe metode invechite de inserare de link-uri si spam pe anumite forumuri. Dupa cum arata trendurile, acest lucru nu va face altceva decat sa-ti dauneze pe viitor.

Atunci cand faci o strategie de link-building axeaza-te pe alte site-uri, bloguri si platforme care sa aiba legatura cu domeniul tau si care sa fie de incredere. Joaca pe termen lung, altfel la un moment dat vei avea de pierdut.

2. Scrie pentru oameni, optimizeaza pentru motoarele de cautare.

Algoritmii Google tin din ce in ce mai mult cont de interactiunea pe care o au utilizatorii cu paginile web si cu rezultatele de cautare. De aceea, este important in primul rand sa creezi continut care intereseaza oamenii si care ii face sa stea mai mult timp pe website-ul tau si sa distribuie continutul. Google va intelege astfel ca ai continut de calitate, de care oamenii sunt interesati si te va arata mai sus in rezultatele de cautare.

De asemenea, este foarte important sa optimizezi titlul paginii/articolului si descrierea pentru a starni interesul utilizatorilor si sa-i faci sa intre pe site-ul tau. O rata de click mare iti va imbunatati prezenta in motoarele de cautare in materie de ore!

3. Atentia SEO se muta de pe aspecte tehnice pe cele umane.

Cel mai bun mod de a-ti imbunatati pozitia in rezultatele motoarelor de cautare este marketing-ul prin continut. Website-ul tau trebuie sa devina un loc in care sa oferi oamenilor informatii relevante pentru ei si care sa ii ajute. 

Cu timpul, toate tacticile SEO pe care le-ai folosit pana acum vor deveni ineficiente si singurul mod prin care vei putea sa te mentii pe prima pagina in Google este sa oferi oamenilor ceea ce cauta. Petrece mult mai mult timp pentru a afla ce ii intereseaza si ce cauta legat de domeniul tau de activitate si ofera-le acele informatii intr-un mod accesibil.

Sper ca acest articol te va ajuta sa intelegi modul in care se schimba SEO in zilele noastre si catre ce tinde. Mi-ar placea sa continuam discutia in comentarii.

P.S. Nu uita sa-l distribui, probabil mai ai prieteni care ar trebuie sa stie aceste aspecte.


Toma Grozavescu este fondatorul Smarters, prima companie de Growth Hacking din Romania si fondatorul Grozav.org care-si propune sa arate Timisoara prin alți ochi. Toma ajuta companiile sa crească prin aceleasi procese si tactici folosite de companii precum Facebook, Twitter sau AirBnB. Este pasionat de marketing, antreprenoriat si de proiecte care aduc un impact in societate. Il poți contacta direct la toma[@]smarters.ro sau pe Facebook.

Sursa: www.startupcafe.ro

seo 01

Proiect ContaPlus iti recomanda cursul:

MARKETING ONLINE